d
c
JTS header-5

Ten program oferuje dzieciom możliwość uczenia się o sobie jako istocie fizycznej, emocjonalnej i społecznej. Uczą się o świecie przyrody i materii, o istotach żywych i przedmiotach nieożywionych oraz o relacjach między ludźmi. Dzieci są zachęcane do badania i rozwijania empatii oraz pomagania innym w uczeniu się.

Dlaczego te umiejętności są ważne? 

Niemowlęta i małe dzieci są zaprogramowane od urodzenia do reagowania na zróżnicowane i zaskakujące bodźce sensoryczne, których dostarcza im środowisko naturalne. W momencie, gdy dorastają do wieku przedszkolnego, to, czego się już dowiedziały o świecie, wywołuje fazę intensywnego pytania. Dlaczego? Dlaczego ptaki odlatują, a liście spadają? Dlaczego musimy nosić płaszcze zimą? Gdzie śpią zwierzęta? Z czego zrobione są rzeczy? Co dzieje się z jedzeniem, gdy je zjadamy?

Jak działa ten moduł? 

Korzystając z tej naturalnej ciekawości małych dzieci, dotyczącej ich otoczenia społecznego i fizycznego, program zapewnia bogaty zestaw źródeł, które pomagają im w konstruowaniu i rozszerzaniu swojego zrozumienia ich bezpośredniego środowiska oraz najistotniejszych relacji, jakie występują w świecie przyrody. Pomaga im rozbudzić swoją ciekawość i utrzymać ją przy życiu. Pomaga również rozwijać szacunek dla natury, kładąc podstawy, na których dzieci będą w stanie później zbudować bardziej złożone (i w coraz większym stopniu esencjonalne) zrozumienie kwestii związanych ze środowiskiem i ekologią. 

Poczucie bezpieczeństwa, poufałości, bycia znanym i cenionym, to konieczna podstawa dla szczęśliwego i udanego wprowadzenia w naukę. Jednakże, aby móc skorzystać z możliwości, jakie daje uczenie się w grupie, małe dzieci potrzebują także możliwości rozwijania umiejętności potrzebnych do pracy w grupie. Na poziomie najbardziej podstawowym dzieciom potrzebna jest świadomość siebie samego oraz świadomość innych osób. Muszą wiedzieć, co czują i potrzebują zdolności rozpoznawania uczuć innych osób. Tym samym program zaczyna pracę, której celem jest rozbudzenie w dzieciach poczucia własnej wartości, zaznajomienia ich z ich środowiskiem, ustanowienia podstawowych zasad zachowania, przed przejściem do zajęć, które będą rozwijać świadomość siebie oraz zdolność do nazywania i rozpoznawania wyrażanych emocji. 

Tematy stopniowo stają się coraz szersze i obejmują m.in. zrozumienie lokalnego środowiska oraz bezpieczeństwa na drodze. Inne tematy dotyczą informacji i koncepcji rodziny i relacji wewnątrz rodziny, zwierząt, roślin i materiałów wykorzystywanych w przedmiotach codziennego użytku, ciała i tego, jak działa, oraz czasu, pogody i pór roku. 

Korzyści wynikające z modułu

Podobnie jak wszystkie inne moduły programu „Klucz do uczenia się”, program „Ty – Ja – Świat” ma pomóc dzieciom w rozwinięciu wiedzy i zrozumienia. Jednocześnie celowo i systematycznie program ten włącza kluczowe procesy poznawcze obejmujące symbolizację, modelowanie, analizę logiczną i kreatywną ekspresję, które są potrzebne do rozwijania zdolności poznawczych. 

W kontekście podstawy programowej wychowania przedszkolnego nauczyciele odkryją, że program „Ty – Ja – Świat” zapewnia systematyczne możliwości skupienia się na celach tego etapu nauczania w obszarach komfortu społecznego, emocjonalnego, rozwoju fizycznego oraz wiedzy i zrozumienia świata. Program ten daje także małym dzieciom wszechstronne możliwości rozwijania umiejętności komunikowania się oraz języka matematycznego (czas).

cognitivetasks1
cogntasks3
1_4