-
Tak. Nie stanowi to żadnego problemu. To w jaki sposób dokona się integracja, zależy od modułu, który wybierzecie dla swojego przedszkola. Może się okazać, że doskonale uzupełni treści, w których do tej pory widzieliście pewną lukę. Może się też okazać, że “Klucz” daje wam tyle możliwości i satysfakcji, że zastąpi kilka różnych dotychczas stosowanych programów i takie “rozmienianie się na drobne” nie będzie Wam już potrzebne!
Jeśli jesteś zainteresowany, ale nie masz jeszcze pewności, czy czas już wprowadzić program Klucz do uczenia się w twojej placówce, nie znaczy to, że nie możesz zacząć! Możesz przeczytać naszą książkę Technologia rozwoju dziecka. Klucz do uczenia się (podejście Wygotskiego do rozwoju małego dziecka) lub przychodząc na jedną z naszych konferencji. W wielu przedszkolach i szkołach, w których wdrażany jest nasz program, zaczęliśmy od zajęć inicjowanych przez nauczyciela, który przeczytał naszą książkę, wykorzystał rady w niej zawarte i przykładowe scenariusze zajęć integrując z nimi swoje nauczanie. Chcemy również dowiedzieć się więcej o Twoich potrzebach i powodach zainteresowania się naszym programem – skontaktuj się z nami, żebyśmy mogli Cię poznać!
-
Klucz do uczenia się® jest wyjątkowy ponieważ przenosi nacisk z treści edukacyjnych (co) na narzędzia kulturowe i praktykę pedagogiczną (jak). Koncentruje się nie tylko na uczeniu dzieci umiejętności i wiedzy, ale także na rozwijaniu umiejętności uczenia się. Oferuje optymalne doświadczenia edukacyjne, które są:
- dokładnie dopasowane do nauki i rozwoju dzieci,
- trudne, ale osiągalne,
- emocjonalnie żywy, zabawny i przyjemny,
- współdzielone przez dzieci i responsywnych dorosłych.
Buduje najlepsze fundamenty dla pomyślnego uczenia się, stwarza odpowiednie warunki do otwarcia umysłu i do tego by uczenie się stało się przyjemnością a kreatywność rozkwitła.
-
Umiejętności uczenia się są tym, co determinuje szybkość i elastyczność, z jaką zdobywamy i jesteśmy w stanie zastosować nową wiedzę i umiejętności – to cechy, które zapewniają dziecku bycie skutecznym uczniem. Obecnie głównym celem nauczania małych dzieci są umiejętności i wiedza. Jednak umiejętności i wiedza potrzebne dzieciom do przeżycia zależą od miejsca, w którym się urodziły, i różnią się w zależności od tego miejsca. Dlatego nie są wystarczające. Aby przygotować dzieci do bycia błyskotliwymi, globalnymi obywatelami naszego szybko zmieniającego się świata, potrzebują one ogólnych umiejętności uczenia się, które umożliwią im szybkie i łatwe uczenie się, czego potrzebują. Ze względu na rozwój naszych mózgów istnieje możliwość, aby w wieku od 2,5 do 6 lat dać dzieciom ten dar na całe życie.
-
Kiedy dziecko uczy się korzystać z narzędzi kulturowych, pojawiają się u niego nowe cechy psychologiczne, które nazywamy zdolnościami. Zdolności to uniwersalne „nawyki umysłowe” i ludzkie cechy wymagane do osiągnięcia sukcesu w każdej działalności kulturowej wymagającej kwalifikacji. Najważniejszą drogą rozwoju i wyrażania umiejętności są narzędzia kulturowe (koncepcje, znaki wizualne, symbole, modele, plany, schematy, mapy, wzory, wykresy, język), które nie powinny być nauczane jako odizolowane umiejętności, ale powinny być oferowane dziecku i przyswajane przez dziecko jako praktyczne działania, wykorzystywane w określony sposób do określonych celów.
Program rozwoju poznawczego Klucz do uczenia się:
- uważa zabawę za istotną, samoregulującą działalność dziecka,
- wzmacnia rozwój, ale go nie przyspiesza,
- odblokowuje możliwości, potencjał dziecka do maksimum,
- przygotowuje dzieci do wyzwań edukacyjnych, przed którymi staną w przyszłości,
- wspiera rodziców w pomaganiu dzieciom w nauce,
- wprowadza różne „języki symboliczne” – dzięki temu, gdy dzieci nabywają umiejętność symbolicznego czytania i pisania, łatwiej im sobie radzić, ponieważ wciąż stawiamy im wyzwanie, aby opanowali nowe i coraz bardziej wymagające zadania edukacyjne;
- rozwija umiejętności, które dadzą dzieciom kontrolę nad ich życiem i nauką, i nie będą przesycone uczeniem się,
- buduje solidne fundamenty do wczesnego uczenia się dziecka na początkowym etapie jego edukacji – tworzy zamiłowanie do nauki i daje mu narzędzia do uczenia się przez całe życie.
Zapewniamy nauczycielom podręczniki ze scenariuszami zajęć, materiały dydaktyczne do prowadzenia zajęć a także szkolenia – według Państwa indywidualnych potrzeb.
Przedszkole wykorzystujące wszystkie 12 modułów tematycznych programu, zazwyczaj wykonuje dwie „sesje” dziennie dla każdej grupy dzieci. W takiej placówce Klucz do uczenia się staje się programem wiodącym, który wymaga już tylko minimalnego uzupełnienia (np. o treści patriotyczne).
-
Wiele projektów badawczych dowiodło, że Klucz do uczenia się ma niezwykle pozytywny i wyjątkowy wpływ na osiągnięcia małych dzieci. Nasze podejście do rozwijania umiejętności uczenia się prowadzi do znacznych zmian w osobowości dzieci. Ułatwia ich samorozwój, pomagając stać się niezależnymi uczniami. Zaczynają planować i organizować własne działania, otwarcie wyrażają swój punkt widzenia, zapewniają niestandardowe rozwiązania różnych problemów, swobodnie komunikują się z innymi ludźmi, a co najważniejsze, wierzą w siebie i swoje umiejętności. Rozwój nie jest kumulacją wiedzy, faktów, informacji lub umiejętności. W rzeczywistości nie jest to nagromadzenie czegokolwiek! To jakościowa transformacja.
Dziecko, które uczestniczyło w programie Klucz do uczenia się:
- potrafi interpretować świat i systemy znaków
- umie dokonywać wyborów i uzasadniać swoje preferencje
- potrafi odkrywać różne możliwości
- wiedzieć, co robić, gdy nie wiesz tego ty 🙂
- ma pozytywne nastawienie do nauki
- używa modeli, które są schematycznymi i uogólnionymi reprezentacjami obiektów, procesów i ich relacji
- szybko orientuje się w nowym materiale
- wie jak dostosować i zastosować to, co już potrafi zrobić, do zupełnie nowych sytuacji, z którymi się wcześniej nie spotkało
Rozwój umiejętności poznawczych jest bardzo ważny w przygotowaniu dzieci do szkoły. Ważne jest nie tyle to, co już wiedzą, ale ich gotowość do uczenia się nowych rzeczy; ich zdolność do uczenia się z innymi i od innych; umiejętność myślenia, wyobrażania sobie, wyciągania wniosków, tworzenia historii, rysowania i planowania rozwiązań.
Poza badaniami, mamy mnóstwo opinii od nauczycieli, pracowników oświaty, specjalistów zajmujących się szeroko rozumianym rozwojem małego dziecka i rodziców, którzy opowiadają nam o różnicach, jakie zauważyli u dzieci uczestniczących w programie Klucz do uczenia się. Należą do nich poniższe umiejętności – rozwinięte na wyjątkowo wysokim poziomie:
Umiejętność krytycznego myślenia
Pamięć zamierzona
Wyobraźnia
Kreatywność
Postrzeganie
Przetwarzanie informacji
Rozumowanie
Artykułowanie pomysłów
Umiejętność opowiadania historii
Logiczne myślenie
Rozwiązywanie problemów
Komunikacja
Posługiwanie się językiem
Pewność siebie
Sposób myślenia win-win
Współpraca
Skupiona uwaga
Elastyczność myślenia
Wytrwałość
Zaradność
Samoświadomość
Samodyscyplina
Wzrost myślenia
Koncentracja uwagi
Planowanie
Samoregulacja
Umiejętności artystyczne
Komunikacja niewerbalna
Postępowanie zgodnie ze wskazówkami
Pasja do nauki
Czytanie ze zrozumieniem
Świadomość przestrzenna
Empatia
Patrzenie na rzeczy z różnych perspektyw…
Mówiąc najprościej – każdy mówi nam o tym, jak dzieci są inteligentne, życzliwe, kreatywne, ciekawe, zmotywowane, empatyczne, jak umiejętnie artykułują, są szczęśliwe, pełne pasji i cierpliwe.
-
W programie Klucz do uczenia się jest około 630 zajęć dydaktycznych i gier. Program podzielony jest na 12 modułów. Każdy z 12 przyjaznych dla nauczycieli modułów obejmuje:
- 30 lub 60, odpowiednich do rozwoju i starannie zaplanowanych, sesji
- Podręcznik dla nauczyciela opisujący cele dydaktyczne, efekty uczenia się i procedurę prowadzenia zajęć – dla każdej sesji
- Materiały drukowane niezbędne do przeprowadzenia sesji
- Materiały pomocnicze takie jak: modularne klocki, szablony, modele ducha, kształty filcowe
-
Im wcześniej zaczniesz, tym lepiej. Okno możliwości zmiany ścieżki uczenia się na całe życie zamyka się w wieku około 6 lat. Niektóre moduły można uruchomić w wieku 2,5 roku, a inne w wieku 3 lat.
-
Metoda Klucz do uczenia się rozpoznaje trzy typy procesu uczenia się i nauczania:
MODEL NAUCZANIA- podczas zajęć dorosły (nauczyciel) prowadzi krótkie serie ustrukturyzowanych działań. Czasami dzieli się swoją wiedzą z dziećmi, modelując i mediując korzystanie z narzędzi umysłowych poprzez odpowiednie dla rozwoju i angażujące działania.
MODEL WSPÓŁPRACY – dorośli i dzieci współpracują ze sobą, aby wspólnie coś stworzyć.
MODEL AUTONOMICZNY – w tym modelu oczekuje się, że dzieci będą działać indywidualnie lub projektowo, w grupach – bez bezpośredniego udziału osób dorosłych, ale pod jego czujnym okiem, na wypadek, gdyby potrzebne było wsparcie.
Chociaż ważne jest, aby dzieci miały codziennie dużo czasu na swobodną zabawę, to dla ich rozwoju intelektualnego ważne jest, aby pamiętać, że dzieci nie tylko odkrywają na nowo wiedzę (Edwards i Mercer). Chodzi jeszcze o wprowadzenie je w kulturę ludzką. A kultura nie jest odkrywana samodzielnie – może być albo przekazana przez osobę dorosłą albo zapomniana (Jerome Bruner). Tak więc aktywny, wspierający dorosły jest istotną częścią równania w ogólnym rozwoju dzieci.
-
Zupełnie nie – formalne nauczanie czytania i pisania należy odwlec przynajmniej do czasu, gdy każde dziecko będzie miało zbudowane już solidne podstawy edukacyjne, które pomogą mu w sprawny i przyjemny sposób przejść do nauki czytania, pisania i liczenia. Zatem do czasu, gdy rozwinie ono tzw. gotowość szkolną.
-
Jest w 100% świecki.
-
Każda sesja trwa około 15-20 minut, a przygotowanie zajmuje jeszcze raz tyle.
Staraliśmy się zapewnić w materiałach dydaktycznych jak najwięcej pomocy, aby czas przygotowania był jak najkrótszy. W razie czego zwierzęta czy postacie potrzebne do działań w każdej sesji możesz w prosty sposób zastąpić innymi, bez szkody dla sesji. -
Potrzebne są 2 rodzaje zasobów:
- Wszystkie materiały do wydruku, które są przez nas zapewnione w ramach modułu.
- Inne materiały / zabawki / przedmioty, które najprawdopodobniej posiadasz w przedszkolu lub w swojej placówce lub które możesz łatwo i tanio nabyć, na przykład miękkie zabawki, figurki zwierząt, farby, sznurek, miski, kolorowy papier i tak dalej.
Jeśli zamierzasz korzystać z modułów “Konstrukcje” i “Kreatywne modelowanie”, potrzebujesz również specjalistycznych modularnych klocków i wyciętych kształtów filcowych (są dostępne u nas), a także kilku innych powiązanych materiałów, które towarzyszą działaniom z tych modułów.
-
Wielokrotnie już zostało udowodnione, że “przejście” przez program Klucz do uczenia się, zmienia ścieżkę uczenia się dziecka i zapewnia mu wyższy poziom zdolności umysłowych. To naturalne, że zastanawiasz się, jak w tak krótkie, 20-sto minutowe, interwały zajęciowe każdego dnia mogą dać taki wspaniały efekt. Ale kiedy sesje są wykonywane syatematycznie i efektywnie, to tak działa!
Niektóre sesje można ukończyć w zaledwie 10 minut, a inne w około 20-25 minut. Przy okazji wielu sesji w scenariuszach zajęć podajemy jeszcze dodatkowe pomysły na przedłużenie aktywności dzieci, jeśli tego potrzebujecie albo po prostu – by przedłużyć zabawę! -
Klucz do uczenia się został opracowany zgodnie z teorią Wygotskiego, jak również w oparciu o wyniki wieloletnich badań, które prowadzono po to, by ustalić jaka jest najlepsza liczebność dzieci w grupie, która umożliwia im efektywne uczenie się oraz optymalny rozwój ich umiejętności komunikacyjnych i współpracy. Wyniki tych badań pokazały, że ta najlepsza liczba dzieci, z którą nauczyciel może pracować jednocześnie to od 7 do 10 dzieci. Wówczas dzieci korzystają zarówno na efektywnych interakcjach społecznych i możliwe jest ich skuteczne działanie (np. burza mózgów), jak również na tym, że nauczyciel rzeczywiści jest w stanie zindywizdualizować podejście do każdego ucznia. Dlatego moduły Klucza do uczenia się zostały opracowane z myślą o 10-cio osobowej “grupie roboczej” dzieci i taki sposób pracy zawsze polecamy.
Natomiast to zawsze każda placówka indywidualnie podejmuje decyzję, w jakich grupach dzieci będzie prowadzić zajęcia. Zawsze staramy się doradzić i zaspokoić Państwa potrzeby w tym względzie. Zatem jeśli okaże się, że w danej placówce liczba dzieci w “grupie roboczej” będzie większa niż 10, to powielamy materiały do sesji w taki sposób, by możliwe było prowadzenie zajęć tak, jak Państwo to zaplanowali.
-
Tak. Regularnie bierzemy udział lub organizujemy takie wydarzenia na całym świecie i jeśli skontaktujesz się z nami z odpowiednim wyprzedzeniem – możemy być dostępni na Twoje wydarzenie. Główną prelegentką programu na świecie jest jego autorka, Galina Dolya.
Chociaż Galina uwielbia podróżować i ma niebagatelne doświadczenie w wygłaszaniu międzynarodowych prelekcji, to mamy Tobie do zaproponowania również innych doświadczonych, krajowych prelegentów, wieloletnich trenerów i praktyków programu Klucz do uczenia się.
Obecnie oferujemy konferencje, szkolenia i warsztaty dotyczące zarówno ogólnego zastosowania pedagogiki Lwa Wygotskiego na przykładzie Klucza do uczenia się jak również spotkania poświęcone osobnym modułom programu. Zakres warsztatów jest ustalany w zależności od indywidualnych potrzeb i ograniczeń budżetowych każdego klienta.
Liczebność grupy warsztatowej to 20 osób, natomiast konferencji – bez limitu 🙂
Zazwyczaj istnieje potrzeba rezerwacji z co najmniej 3-miesięcznym wyprzedzeniem dla każdej z powyższych opcji. Napisz na adres ida@keytolearninginternational.com i powiedz nam, czego potrzebujesz.