d
c
KM header-8

Moduł „Kreatywne modelowanie” rozwija kreatywność i pozwala dzieciom na wspólną pracę w celu realizacji różnych pomysłów i tworzenia kompozycji artystycznych, poprzez „zgłębianie” materiałów, kolorów i faktur. Poprzez „Kreatywne modelowanie” jesteśmy w stanie nauczyć dzieci, w jaki sposób tworzyć reprezentacje aspektów świata rzeczywistego oraz w ramach tego procesu pomagamy im rozwijać modele mentalne rzeczywistości, których uczą się przedstawiać oraz rozwijać emocjonalną na nie odpowiedź. 

Dlaczego te umiejętności są ważne?

Materiały stworzone na potrzeby programu redukują proces tworzenia wyobrażeń symbolicznych do najbardziej podstawowych elementów konstrukcyjnych. Dzięki temu małym dzieciom – ale także nauczycielom, którzy nie mają zdolności artystycznych! – łatwiej jest spełnić pragnienie stworzenia wiarygodnych wyobrażeń symbolicznych, zanim jeszcze są w stanie dobrą sprawność motoryczną, potrzebną do umiejętnego manipulowania narzędziami artystycznego rzemiosła. Dzięki wsparciu otrzymanemu w najtrudniejszych, technicznych elementach zadań, małe dzieci są w stanie skoncentrować się na opanowaniu tych elementów zadania, które są w zasięgu ich możliwości. Do tych elementów należy rozpoznawanie kształtów i kolorów, korzystanie z linii i kropek, używanie całej przestrzeni oraz zrozumienie symetrii i wzoru. Kluczowe jest także rozwijanie osobistej refleksji na temat stworzonej kompozycji. Pracując wspólnie, dzieci uczą się dzielić swoimi pomysłami poprzez rozmowę. Uczą się kontrolować swoje zachowania i uwagę. Uczą się, jak pracować wspólnie oraz jak pomagać sobie w utrzymaniu skupienia na zadaniu. 

Jak działa ten program?

Zajęcia te oparte są na wykorzystaniu figur geometrycznych, wyciętych z filcu, w różnorodnych rozmiarach i kolorach. Ponadto filc jest miły w dotyku. Rozkładanie elementów filcowych dostarcza relaksującej dotykowej przyjemności, która zachęca do kontynuacji i uczestnictwa. Pracując z nauczycielem, małe dzieci tworzą kompozycje w ramach najważniejszych typów sztuki ilustracyjnej: pejzaży miejskich i wiejskich, martwej natury, reprezentacji przedmiotów użytkowych i ozdób oraz zwierząt. 

Korzyści wynikające z programu

Jednakże „Kreatywne modelowanie” dokonuje czegoś więcej poza pozwalaniem dzieciom na przedstawienie ich otoczenia i wyrażenie swojej osobistej na nie reakcji. „Kreatywne modelowanie” ponadto: 

  • daje dzieciom szansę rozwijania umiejętności społecznych, potrzebnych do pracy w grupie, 
  • pozwala dzieciom na uczenie się od siebie nawzajem, 
  • pomaga dzieciom w analizowaniu i zrozumieniu swojego środowiska, ucząc je szeregu umiejętności poznawczych. Obejmują one: naukę określenia cech figur geometrycznych (kolor i rozmiar); symboliczne wykorzystanie takich figur w zastępstwie prawdziwych przedmiotów lub ich części w wyobrażeniach symbolicznych oraz wybierania i organizowania zamienników do tworzenia reprezentacji (modeli wizualnych) coraz bardziej złożonych przedmiotów, 
  • pomaga dzieciom rozszerzać swoją wiedzę i zrozumienie świata poprzez rozmowy, odgrywanie scenek, piosenki, taniec i tworzenie reprezentacji do badania różnych tematów, które pojawiają się w programie. 

Przygotowanie materiałów do zajęć jest stosunkowo proste, dzięki zastosowaniu opisów i ilustracji, dostarczonych w scenariuszach zajęć. Ponieważ materiały te są tak łatwe w użyciu – i ponieważ zadania, jakie mają wykonywać dzieci są stopniowane i osiągalne – program wspiera bardzo młodych artystów w tworzeniu sztuki, która w innych okolicznościach pozostawałaby poza zasięgiem ich możliwości.

4_creatmod5
3_15